SRV/ Studio Libeskind
Kansi ja Areena / Ajankohtaista / Porapaalutus jatkuu tauon jälkeen Ratapihankadun puolella, viikkotiedote 20/2018

Kansi ja Areena

Porapaalutus jatkuu tauon jälkeen Ratapihankadun puolella, viikkotiedote 20/2018

11.05.2018 - 12:00

Viikon 20 työt

Eteläisen kannen porapaalutustyöt jatkuvat edelleen suojaseinän molemmin puolin. Porapaalutus käynnistyy tauon jälkeen myös Ratapihankadun puolella. Ratojen välissä tehdään porapaalujen raudoitus- ja valutöitä. Suojaseinäelementtejä tehdään työmaalla ja niitä asennetaan maanantain ja tiistain välisinä öinä. Ratapihankadulla jatkuvat työmaan aitaustyöt ja työmaatien rakentaminen.

Porapaalutus jatkuu edelleen Sorinkadun puolella tukiseinän vieressä. Paalutustyötä tehdään kahden koneen voimin. Nämä porapaalut ovat niin sanottuja pienempiä porapaaluja (halkaisija 323 mm) , ja ne tulevat Sorinparkin perustusten alle. Pieniä porapaaluja porataan lisäksi radan varren tukiseinään tukiseinän rakenteiksi. Porapaalutus Sorinkadun puolella keskeytyy tältä erää,  ja tämä isoja porapaaluja paaluttava kone siirtyy Ratapihankadun puolelle. Maankaivuutyöt jatkuvat Sorinkadun puolella.

Suojaseinäelementtejä asennetaan työmaalla jännitekatkossa, joten asennus tapahtuu yöaikaan maanantain ja tiistain välisenä yönä kello 22.00 – 6.00. Tästä työstä aiheutuu melua. Muut työt tehdään pääsääntöisesti normaaliin työaikaan arkisin klo 7-20. Päivällä tehtävistä töistä aiheutuu meluhaittaa.

Kannen ja Areenan rata-, sähkörata, vahvavirta- ja turvalaitetöiden puolella yksi vaihde poistetaan ja yksi jälkituetaan perjantain ja lauantain välisenä yönä. Työstä aiheutuu jonkun verran meluhaittaa. Muita yötöinä tehtäviä töitä ovat yhden vaihteen hitsaustyöt sekä kääntöorsimuutokset. Hitsaustyöstä voi aiheutua meluhaittaa. Päivätyönä tehdään opastimen siirtotyö, tästä työstä ei aiheudu meluhaittaa. 


Uudet liikennejärjestelyt astuivat voimaan 8.5. Opasteiden avulla pyritään kertomaan muun muassa kiertoteiden sijainnit.

Vasemmapuoleisessa kuvassa näkyy suojaseinäelementtejä. Oikealla kuva Rakennus 2:n seinästä.

Liikennejärjestelyt
Uudet liikennejärjestelyt astuivat voimaan 8.5. Etelään suuntaava ajorata on otettu kokonaan työmaan käyttöön. Pohjoinen ajosuunta on siirretty osin nykyiselle pyörätielle. Kevyen liikenteen väylä on suljettu Kanslerinrinteen ja Ratapihankadun pohjoisosasta.

Ratapihankatu työmaa-alueen vierellä on käytössä kavennettuna, liikenne kulkee kuitenkin kaksisuuntaisena. Tampereen Valtatien kevyen liikenteen väylä on siirretty takaisin väliaikaiselle reitille.

Eteläinen pihatie on auki liikenteelle murskepintaisena, ja se päällystetään toukokuun aikana. Työmaaliikenne Ratapihan eteläpäädyn (niin kutsutun kolmion) työmaalle kulkee Eteläisen pihatien kautta, TAKKin eli Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen (Tampereen Valtatie 15), kohdalta. Myös Ratapihankadulla, yliopiston kohdalla on kaksi työmaaliittymää, ja nopeusrajoitus siinä on turvallisuussyistä 30km/h. 

Sorinkatu 6-8:n kohdalla on otettu pysäköintikaistat ja kevyen liikenteen väylä pois käytöstä. Ajoneuvoliikenne on siirretty kadun länsireunalle ja säilyy edelleen kaksisuuntaisena. 

Pääurakoitsijan yhteyshenkilöt
Tuotantojohtaja Jouni Hämäläinen p. 0400 727 721, jouni.hamalainen@srv.fi   
Projektinjohtaja Jyrki Poikonen p. 0400 401 099, jyrki.poikonen@srv.fi   
Viestinnän asiantuntija Mari Kurkinen p. 040 809 3079, ext-mari.kurkinen@srv.fi 

Työmaan yhteyshenkilö
Projektipäällikkö Timo Hirvasmaa p. 0400 627 461, timo.hirvasmaa@kreate.fi 

Hankkeen etenemistä voi seurata livekameran avulla osoitteessa: https://www.srv.fi/tyomaa/kansi-ja-areena-tyomaa/

 

SRV luo Tampereen ydinkeskustaan rautatien päälle uuden kaupunginosan, jonne nousevat elämysareena, hotelli, ravintoloita ja kaupungin korkeimmat asuintalot. Areenan yhteyteen toteutetaan myös Suomen toinen kasino. Tämän hetkisen aikataulusuunnitelman mukaan eteläinen kansi, areena ja kaksi tornitaloa valmistuvat kokonaisuudessaan 2022 ja pohjoiskansi sekä sen tornit vuonna 2024.