SRV/ Studio Libeskind
Kansi ja Areena / Ajankohtaista / Elementtien nostotyöt jatkuvat, työmaalla järjestettiin pelastusharjoitus, viikkotiedote 22/2019

Kansi ja Areena

Elementtien nostotyöt jatkuvat, työmaalla järjestettiin pelastusharjoitus, viikkotiedote 22/2019

24.05.2019 - 12:19

Viikon 22 työt

Ratapihankatu
Ratapihankadulla suoritetaan A- ja C-kansilaattojen raudoituksia sekä A-lohkon kansilaatan muottitöitä ja varusteluja. PH1:ssä eristykset (vesi, runkomelu ja lämpö) jatkuvat sekä maatäytöt alkavat. Myös PH2:ssa suoritetaan eristystöitä. Kanslerinsillalla tehdään maatuen kaukalon muottitöitä ja betonointia.

Kolmio
T7 D-lohkolla suoritetaan liittopalkkien laakereiden asennus. T12 E-lohkon alapalkin pohja- ja muottityöt jatkuvat. T5 C-lohkolla suoritetaan välipalkkien muotti- ja telinetöitä. Kannella tehdään lisäksi tukipalkkien yläosien muottitöitä. Myös yölliset elementtien nostotyöt jatkuvat, mistä aiheutuu lyhyitä liikenteen pysäytyksiä Tampereen Valtatielle.

Sorinkatu 
T4 C -lohkon tukipalkin muottityöt ja betonointi jatkuvat. T4 D-lohkolla tehdään liittopalkkien laakereiden asennuksia.

Parkkihallin rungon rakentaminen sekä Eteläpihan LVI:n rakentaminen jatkuvat.

Tampereen Kannen välittömään läheisyyteen rakennettavan As Oy Tampereen Wallesmannin torninosturi 1 perustusten teko alkaa. Wallesmannissa tehdään lisäksi kunnallistekniikan maatöitä. 

Sorinkadun pohjoispään torninosturin pystytystyöt alkavat maanantaina.

Väestönsuojien 11 ja 12 elementtiasennukset jatkuvat Sorinkadun eteläpäässä -1. kerroksessa.

Ulkopuolisten viemäreiden asennus alkaa Sorinkadun varressa. Lisäksi perjantaina 31.5. alkavat Sorinkadun varren tukimuurielementtiasennukset.

Kansikujan täytöt sekä anturoiden rakentaminen jatkuvat edelleen.

Kuva 22.5. järjestetystä pelastusharjoituksesta. Kuva: SRV

Yleiset liikennejärjestelyt
Ratapihankadulla etelään suuntaava ajorata on otettu kokonaan työmaan käyttöön ja pohjoinen ajosuunta on siirretty osin nykyiselle pyörätielle. Kevyen liikenteen väylä on suljettu Kanslerinrinteen ja Ratapihankadun pohjoisosasta. Ratapihankadulla on edelleen voimassa Kanslerinsillan telineiden vuoksi 4,4 metrin korkeusrajoitus Kanslerinrinteen pohjoispuolella välillä Kanslerinrinne-Åkerlundinkatu.

Ratapihankatu työmaa-alueen vierellä on käytössä kavennettuna, liikenne kulkee kuitenkin kaksisuuntaisena. Yliopiston kohdalla on kaksi työmaaliittymää, ja nopeusrajoitus on siinä turvallisuussyistä 30 km/h. Eteläinen pihatie on auki liikenteelle. Työmaaliikenne Ratapihan eteläpäädyn (niin kutsutun kolmion) työmaalle kulkee Eteläisen pihatien kautta, TAKKin eli Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen (Tampereen Valtatie 15), kohdalta.

Tampereen Valtatien kevyen liikenteen väylä on siirretty väliaikaiselle reitille turvallisuussyistä. 

Sorinkatu 6-8:n kohdalla pysäköintikaistat ja jalkakäytävä ovat poissa käytöstä. Ajoneuvoliikenne on siirretty kadun länsireunalle ja säilyy edelleen kaksisuuntaisena. Sorinkadulla nostellaan As Oy Wallesmannin elementtejä, joiden vuoksi läpiajo kadulla on kielletty. Liikenteenohjaajat ohjaavat liikennettä nostojen ajan.

Pelastusharjoitus 22.5.
Turvallisen työmaaympäristön varmistamiseksi ja erityistilanteiden varalta työmaalla järjestettiin pelastusharjoitus keskiviikkona 22.5. 

 

Pääurakoitsijan yhteyshenkilöt
Projektinjohtaja Jyrki Poikonen p. 0400 401 099, jyrki.poikonen@srv.fi   

Työmaan yhteyshenkilöt
Projektipäällikkö Timo Hirvasmaa p. 0400 627 461, timo.hirvasmaa@kreate.fi 
Työmaapäällikkö Mari Sipilä p. 040 757 0054, mari.sipila@kreate.fi
Yöaikaan lisätietoja Kolmiossa tehtävistä töistä antaa nostotyönjohtaja Antti Leevilä p. 050 591 7459, antti.leevila@kreate.fi

Hankkeen etenemistä voi seurata livekameran avulla osoitteessa: 

https://www.srv.fi/tyomaa/kansi-ja-areena-tyomaa/

SRV luo Tampereen ydinkeskustaan rautatien päälle uuden kaupunginosan, jonne nousevat elämysareena, hotelli, ravintoloita ja kaupungin korkeimmat asuintalot. Areenan yhteyteen toteutetaan myös Suomen toinen kasino. Tämän hetkisen aikataulusuunnitelman mukaan eteläinen kansi, areena ja kaksi tornitaloa valmistuvat kokonaisuudessaan 2022 ja pohjoiskansi sekä sen tornit vuonna 2024.